donderdag 14 februari 2008

Welke problemen kan ik tegenkomen met allochtone kinderen in het aanvankelijk leesonderwijs?

Bij allochtone leerlingen is de techniek van het lezen vaak niet het probleem. Het zijn de specifieke klanken die soms parten spelen bij een vlotte letterkennis en bij auditieve oefeningen in de boekjes. Kinderen die daarin aandacht nodig hebben zien we graag in de ster-aanpak en hebben als zodanig extra instructie nodig op hun zwakheden. Omdat het probleem van de uitspraak voor elke taal anders is lijkt het me moeilijk om daar specifiek steeds iets van te zeggen. Allochtone kinderen hebben vaak problemen met klankherkenning van -e-/-i-, -eu-/-ui-. Je zult daar extra aandacht aan moeten besteden.
Wat vaak ook voor deze kinderen geldt, en ook voor kinderen met een taalarme en/of dialectische situatie thuis, is aandacht voor de woordenschat. Maar dat is een open deur! Juist het benoemen van de plaatjes, het herhaald lezen en aandacht geven aan themawoorden en verhaalwoorden, het interactief voorlezen, al die zaken worden juist belangrijk als kinderen een allochtone of taalzwakke achtergrond hebben. We besteden daar inVeilig leren lezen wel aandacht aan, maar let op: we zijn geen NT2-methode. Specifieke aanpak van deze kinderen zit in het stimuleren van mondelinge taalvaardigheid en oefeningen op juiste uitspraak van de klanken. In samenspraak met logopedie of de NT2 leerkracht moet je daar natuurlijk wel extra aandacht voor hebben.

1 opmerking:

Anoniem zei

Casino site | Lucky Club Live
All our members get an exclusive bonus of 25 free spins and a 200% deposit match on a range of different games. There are two main methods of Live: Slots, Roulette, Blackjack, Slots, Live: 2 liveDeposit: Deposit and Withdraw: Withdraw in USD or luckyclub.live CAD

Blogarchief