donderdag 14 februari 2008

Hoe bied je de open lettergreep aan in de 2e maanversie?

In de 2e maanversie leren we kinderen woorden met de open lettergreep te herkennen door de aandacht te vestigen op de structuur van het woord.
Door de rijtjes met tweelettergrepige woorden en het verwijzen naar de vervolgclusters: -ter, -mer, -men, -ken, -den, etc. leren kinderen structuren herkennen en isoleren in een woord. Dan valt meteen op dat de lettergreep ervoor eindigt met een klinker. En die wordt aan het einde van een stukje (= lettergreep) lang. Kinderen kennen dat verschijnsel al van ja, zo en nu.

Tips:
- Geef een blad met woorden en laat de laatste lettergrepen van een woord kleuren (bv geel). Daardoor zien de kinderen meteen of de lettergreep ervoor eindigt met een korte klank. Die wordt dan lang!Oefen deze bestudering van de open lettergreep met woorden waarin zowel open als gesloten lettergreep voorkomt. Zo worden kinderen gevoelig voor het herkennen van open lettergrepen in een woord.
- Je kunt ook woordstroken maken en die in stukken laten verdelen, bijvoorbeeld door ze te vouwen op de eindclusters: ter, ver, der, nen, men, etc.Daarmee worden kinderen gevoelig voor het snel herkennen van deelstructuren in woorden én dus de open lettergreepwoorden. Deze werkwijze kun je inderdaad ondersteunen door te wijzen op de structuur van de woorden in Veilig & vlot en de instructiekalender.
- Tenslotte wijzen we nog op de extra materialen bij kern 10.

Geen opmerkingen:

Blogarchief