donderdag 14 februari 2008

Hoe organiseer ik de verlengde instructie?

Voor het organiseren van verlengde instructie zijn de volgende zaken belangrijk:
- De andere kinderen moeten zelfstandig aan de slag kunnen. Zorg dat kinderen weten wat ze moeten doen, bijvoorbeeld door op het planbord de opdrachten te visualiseren.
- De verlengde instructie moet gericht zijn op begeleid inoefenen, hetgeen deze kinderen niet alleen kunnen. Maar zeker moet tijdens de verlengde instructie extra oefening geboden worden voor kinderen die niet voldoende hadden aan de basisinstructie. Extra oefenen van letters, rijtjes lezen, vlot lezen en teksten lezen is zeer zinvol.

Maak de instructiegroep niet te groot.
Richt je op die kinderen die echt zonder die ondersteuning achterraken op de rest van de groep. Kinderen die een extreme uitval hebben en het tempo van de groep niet meer kunnen volgen kun je beter apart extra instructie geven.

Tenslotte nog een tip: Laat zwakke kinderen wel de instructie volgen van de basisgroep maar geef daarna extra instructie en begeleide inoefening van automatiseringsoefeningen uit eerdere kernen (bijvoorbeeld Veilig & vlot van kern 4-6 als kern 7 of 8 al in de klas actueel is. Zie daarvoor de 'Hulp aan risicolezers' bij kern 7 e.v.; www.veiliglerenlezen.nl / gebruikers 2e maanversie / extra materialen / bij kern 7, 8 enz)

Geen opmerkingen:

Blogarchief