donderdag 14 februari 2008

Wat als je de planning niet haalt?

Als je de jaarplanning niet haalt heb je dus ergens vertraagd.
Dat kan allerlei oorzaken hebben, maar het mag niet zo zijn dat de vele suggesties voor oefenmogelijkheden en de vele mogelijke opdrachten in een kern belemmerend werken op de voortgang. Het gaat er op het eind van een kern niet om dat alle mogelijke opdrachten zijn afgewerkt. Het gaat erom dat er voldoende oefenmogelijkheden en materialen zijn waaruit een keuze kan worden gemaakt, een keuze afhankelijk van de specifieke hulpvraag.
Op basis van toetsen kun je vaststellen of de doelen voor die kern zijn behaald. Als dat zo is, kun je de nog niet uitgevoerde opdrachten in met name differentiatiematerialen overslaan. Gebruik die materialen dus selectief en laat ze geen rem vormen op de voortgang.
Datzelfde geldt voor zwakke leerlingen. Laat enkele leerlingen niet de rem zijn op de voortgang van de rest van de groep. Juist een goede differentiatie kan dit voorkomen.

Geen opmerkingen:

Blogarchief