donderdag 14 februari 2008

Wat doe ik met kinderen in groep 2 die al willen leren lezen? Is het een goede keuze om al vanaf januari methodisch te werken met Veilig leren lezen?

Het probleem van vroegtijdig beginnen in de kleutergroep zit in het geven van instructie.
Als je kinderen op individueel niveau de letters en leesvaardigheid laat ontdekken geeft dat inderdaad voor een aantal kinderen wel een positief resultaat. Het is immers bekend dat sommige kinderen uit zichzelf leren lezen mits er voldoende aanbod is.
Maar start je de methode in groep 2 met kinderen die instructieafhankelijk zijn, dan zie je hele andere resultaten. Kinderen die instructieafhankelijk zijn hebben de hulp van de leerkracht nodig. Ze kunnen niet (zoals dat in een kleutergroep gebruikelijk is) even individueel geholpen worden, ze vragen om meer uitgebreide begeleiding.

Vandaar dat we met Veilig leren lezen een leeromgeving bieden waarin (in groep 3) die instructietijd zo effectief mogelijk gebruikt wordt. We pleiten ervoor om kinderen in groep 2 weliswaar de ruimte te geven in zelfontdekkend leren lezen (bv met behulp van een lettergroeiboekje), maar instructiegevoelige kinderen kunnne het best starten met een methodische aanpak in een convergente differentiatie zoals je die in groep 3 met Veilig leren lezen kunt organiseren. Eerder beginnen in groep 2 levert voor sommige kinderen een voorsprong op die het organiseren van leesonderwijs in groep 3 ingewikkelder maakt.
Kinderen die gevoelig zijn voor een vroegtijdige start van het leren lezen kun je beter voeden met geletterde ontdekactiviteiten. Ze komen in groep 3 aan hun trekken door met raketmaterialen al die extra kennis te gaan toepassen, zonder dat ze groep 3 dwingen tot divergente differentiatie. Deze vorm van differentiatie belemmert immers vaak het vinden van voldoende instructietijd voor de zwakkere leelringen en zij bemoeilijkt het groepsproces van de thematische en talige activiteiten.

Geen opmerkingen:

Blogarchief