Het probleem van vroegtijdig beginnen in de kleutergroep zit in het geven van instructie.
Als je kinderen op individueel niveau de letters en leesvaardigheid laat ontdekken geeft dat inderdaad voor een aantal kinderen wel een positief resultaat. Het is immers bekend dat sommige kinderen uit zichzelf leren lezen mits er voldoende aanbod is.
Maar start je de methode in groep 2 met kinderen die instructieafhankelijk zijn, dan zie je hele andere resultaten. Kinderen die instructieafhankelijk zijn hebben de hulp van de leerkracht nodig. Ze kunnen niet (zoals dat in een kleutergroep gebruikelijk is) even individueel geholpen worden, ze vragen om meer uitgebreide begeleiding.
Vandaar dat we met Veilig leren lezen een leeromgeving bieden waarin (in groep 3) die instructietijd zo effectief mogelijk gebruikt wordt. We pleiten ervoor om kinderen in groep 2 weliswaar de ruimte te geven in zelfontdekkend leren lezen (bv met behulp van een lettergroeiboekje), maar instructiegevoelige kinderen kunnne het best starten met een methodische aanpak in een convergente differentiatie zoals je die in groep 3 met Veilig leren lezen kunt organiseren. Eerder beginnen in groep 2 levert voor sommige kinderen een voorsprong op die het organiseren van leesonderwijs in groep 3 ingewikkelder maakt.
Kinderen die gevoelig zijn voor een vroegtijdige start van het leren lezen kun je beter voeden met geletterde ontdekactiviteiten. Ze komen in groep 3 aan hun trekken door met raketmaterialen al die extra kennis te gaan toepassen, zonder dat ze groep 3 dwingen tot divergente differentiatie. Deze vorm van differentiatie belemmert immers vaak het vinden van voldoende instructietijd voor de zwakkere leelringen en zij bemoeilijkt het groepsproces van de thematische en talige activiteiten.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Blogarchief
-
▼
2008
(53)
-
▼
februari
(50)
- Kun je blok 0 van het computerprogramma al in groe...
- Neem je toch nog Cito SBR en SVR af?
- Moet je omkeringen bij een letterdictee fout rekenen?
- Spelling: weinig fouten, toch twijfelachtig?
- Waar vind ik de toetsen?
- Moet ik bij elke kern bij alle kinderen alle toets...
- Gelden de normen van de 2e maanversie ook voor de ...
- Wat doe ik als kinderen zwak zijn in auditieve vaa...
- Moet je bij de herfstsignalering de analyse- en sy...
- Toetsen: Hoe organiseer je het en wie neemt het af?
- Wat moet ik doen: de toetsen van het protocol of d...
- Hoe leer ik spellend lezen af? Wanneer mag het wel...
- Hoe gebruik je het sinterklaasboekje? Extra of in ...
- Welke toetsen moet ik afnemen? Er staat zo veel op...
- Wat heeft de voorkeur: blokletters of schrijfletters?
- Hoe belangrijk is het gelijk opgaan met schrijflet...
- Hoe sluit de 2e maanversie aan op Schatkist?
- Welke informatie van groep 2 is relevant voor het ...
- Wat doe ik in plaats van het Boek van Moek
- Geen Jantje Snoeper meer?
- Hoe bied je de open lettergreep aan in de 2e maanv...
- Welke problemen kan ik tegenkomen met allochtone k...
- NT2 kinderen kunnen de plaatjes niet juist benoeme...
- Hoe zet je het zonniveau verder door in groep 4?
- Hoe laat je kinderen weten wat ze zijn: maan,ster,...
- Wat doe ik met kinderen die in groep 2 al avi 3 ku...
- Wat doe ik met kinderen in groep 2 die al willen l...
- Hoe lang laat ik de letterlijn hangen?
- Hoe zet ik vervolgwerk in dat veel ruis veroorzaakt?
- Wat moet ik wel/niet nakijken?
- Wat als je de planning niet haalt?
- Wat doe je in de grijze weken van de jaarplanning?
- Welke mogelijkheden biedt Veilig leren lezen om ac...
- Wat moet je minimaal afnemen bij de herfstsignaler...
- Wat leer ik de kinderen: 'een' of 'un', 'het' of '...
- Belast ik kinderen met dyslexie niet onnodig met d...
- Hoe vroeg kun je dyslexie signaleren?
- Moet ik ook zonkinderen na elke kern toetsen?
- Kun je Veilig in Stapjes gebruiken naast de 2e maa...
- Hoe organiseer ik de verlengde instructie?
- Wat als een zonkind geen zonkind meer is?
- Moeten zonkinderen eerst de maanopdrachten maken?
- De instructie is te lang en saai voor het raket- e...
- Wanneer is een kind ster, maan, raket?
- Instructie te lang voor raket- en zonniveau?
- Wanneer is een kind ster, maan, raket?
- Hoe geef je verlengde instructie in een combinatie...
- Tips voor combinatie 2/3
- Tips voor combinatie 3/4
- Welke materialen van de 1e maanversie kunnen worde...
-
▼
februari
(50)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten