donderdag 14 februari 2008

Welke mogelijkheden biedt Veilig leren lezen om activiteiten te organiseren voor hoekenwerk?

Het hoekenwerk kan heel breed worden ingevuld. De volgende tips hebben vooral betrekking op de mogelijke activiteiten die gekoppeld zijn aan de leesontwikkeling en Veilig leren lezen.

In Feestneus zitten heel veel activiteiten die kinderen kunnen doen, individueel, in tweetallen of in kleine groepjes. Veel activiteiten hebben betrekking op het thema van de kern.
Je kunt de activiteiten van Feestneus op een registratielijst laten afstrepen als de opdracht is gemaakt. Maar je kunt ook van sommige activiteiten een hoek op zichzelf maken door de opdracht centraal te stellen in de hoek. Kijk maar eens wat voor activiteiten er zijn en denk daarbij aan:
- een toneeltje voorbereiden in de dramahoek met behulp van het stripverhaal
- een woordweb laten maken met behulp van de stramienkaart 5 en opzoekboeken
- het maken van een encyclopedie van dieren met behulp van kaart 2.8 of 2.9 en 6.1
- een knutselhoek voor de opdracht van kaart 6.9
Zorg ervoor dat er variatie blijft in hoeken door ze steeds te vullen met activiteiten die passen bij het thema.

Denk ook aan de thematips die je vindt op de website bij 'extra materialen voor de leerkracht'.
In de stempelhoek kunnen kinderen zinnen maken bij plaatjesstempels van Veilig leren lezen.
Er is een leuk idee voor het gebruik van de overgebleven stickers, uitgewerkt in een artikel op de website van Veilig leren lezen.

Je kunt in een aparte hoek de gezelschapsspelletjes doen van de Speelleesset en Feestneus.
In een andere hoek zet je de luisterspelletjes van de Speelleesset en ook weer apart de meeleeskaarten bij de cd-speler.

Richt een computerhoek in met het computerprogramma van Veilig leren lezen en/of Leesladder.

Veilig Leren Lezen biedt al een variatie aan activiteiten. Met een beetje creativiteit vind je zo talloze mogelijkheden. Houd daarbij zeker ook de website van Veilig leren lezen in de gaten!

Geen opmerkingen:

Blogarchief