Het hoekenwerk kan heel breed worden ingevuld. De volgende tips hebben vooral betrekking op de mogelijke activiteiten die gekoppeld zijn aan de leesontwikkeling en Veilig leren lezen.
In Feestneus zitten heel veel activiteiten die kinderen kunnen doen, individueel, in tweetallen of in kleine groepjes. Veel activiteiten hebben betrekking op het thema van de kern.
Je kunt de activiteiten van Feestneus op een registratielijst laten afstrepen als de opdracht is gemaakt. Maar je kunt ook van sommige activiteiten een hoek op zichzelf maken door de opdracht centraal te stellen in de hoek. Kijk maar eens wat voor activiteiten er zijn en denk daarbij aan:
- een toneeltje voorbereiden in de dramahoek met behulp van het stripverhaal
- een woordweb laten maken met behulp van de stramienkaart 5 en opzoekboeken
- het maken van een encyclopedie van dieren met behulp van kaart 2.8 of 2.9 en 6.1
- een knutselhoek voor de opdracht van kaart 6.9
Zorg ervoor dat er variatie blijft in hoeken door ze steeds te vullen met activiteiten die passen bij het thema.
Denk ook aan de thematips die je vindt op de website bij 'extra materialen voor de leerkracht'.
In de stempelhoek kunnen kinderen zinnen maken bij plaatjesstempels van Veilig leren lezen.
Er is een leuk idee voor het gebruik van de overgebleven stickers, uitgewerkt in een artikel op de website van Veilig leren lezen.
Je kunt in een aparte hoek de gezelschapsspelletjes doen van de Speelleesset en Feestneus.
In een andere hoek zet je de luisterspelletjes van de Speelleesset en ook weer apart de meeleeskaarten bij de cd-speler.
Richt een computerhoek in met het computerprogramma van Veilig leren lezen en/of Leesladder.
Veilig Leren Lezen biedt al een variatie aan activiteiten. Met een beetje creativiteit vind je zo talloze mogelijkheden. Houd daarbij zeker ook de website van Veilig leren lezen in de gaten!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Blogarchief
-
▼
2008
(53)
-
▼
februari
(50)
- Kun je blok 0 van het computerprogramma al in groe...
- Neem je toch nog Cito SBR en SVR af?
- Moet je omkeringen bij een letterdictee fout rekenen?
- Spelling: weinig fouten, toch twijfelachtig?
- Waar vind ik de toetsen?
- Moet ik bij elke kern bij alle kinderen alle toets...
- Gelden de normen van de 2e maanversie ook voor de ...
- Wat doe ik als kinderen zwak zijn in auditieve vaa...
- Moet je bij de herfstsignalering de analyse- en sy...
- Toetsen: Hoe organiseer je het en wie neemt het af?
- Wat moet ik doen: de toetsen van het protocol of d...
- Hoe leer ik spellend lezen af? Wanneer mag het wel...
- Hoe gebruik je het sinterklaasboekje? Extra of in ...
- Welke toetsen moet ik afnemen? Er staat zo veel op...
- Wat heeft de voorkeur: blokletters of schrijfletters?
- Hoe belangrijk is het gelijk opgaan met schrijflet...
- Hoe sluit de 2e maanversie aan op Schatkist?
- Welke informatie van groep 2 is relevant voor het ...
- Wat doe ik in plaats van het Boek van Moek
- Geen Jantje Snoeper meer?
- Hoe bied je de open lettergreep aan in de 2e maanv...
- Welke problemen kan ik tegenkomen met allochtone k...
- NT2 kinderen kunnen de plaatjes niet juist benoeme...
- Hoe zet je het zonniveau verder door in groep 4?
- Hoe laat je kinderen weten wat ze zijn: maan,ster,...
- Wat doe ik met kinderen die in groep 2 al avi 3 ku...
- Wat doe ik met kinderen in groep 2 die al willen l...
- Hoe lang laat ik de letterlijn hangen?
- Hoe zet ik vervolgwerk in dat veel ruis veroorzaakt?
- Wat moet ik wel/niet nakijken?
- Wat als je de planning niet haalt?
- Wat doe je in de grijze weken van de jaarplanning?
- Welke mogelijkheden biedt Veilig leren lezen om ac...
- Wat moet je minimaal afnemen bij de herfstsignaler...
- Wat leer ik de kinderen: 'een' of 'un', 'het' of '...
- Belast ik kinderen met dyslexie niet onnodig met d...
- Hoe vroeg kun je dyslexie signaleren?
- Moet ik ook zonkinderen na elke kern toetsen?
- Kun je Veilig in Stapjes gebruiken naast de 2e maa...
- Hoe organiseer ik de verlengde instructie?
- Wat als een zonkind geen zonkind meer is?
- Moeten zonkinderen eerst de maanopdrachten maken?
- De instructie is te lang en saai voor het raket- e...
- Wanneer is een kind ster, maan, raket?
- Instructie te lang voor raket- en zonniveau?
- Wanneer is een kind ster, maan, raket?
- Hoe geef je verlengde instructie in een combinatie...
- Tips voor combinatie 2/3
- Tips voor combinatie 3/4
- Welke materialen van de 1e maanversie kunnen worde...
-
▼
februari
(50)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten