Combinatiegroepen ontstaan in sommige scholen uit noodzaak (leerlingenaantal) of bewust (Jenaplanscholen). Op basis waarvan die combinatie is gemaakt bepaalt vaak ook de manier waarop zaken van groep 2 en 3 bewust worden gecombineerd of juist in gesplitste roostermomenten worden gescheiden.
In de combinatie 2/3 is het hoe dan ook een uitdaging om de instructietijd die kinderen van groep 3 vragen te waarborgen. Kinderen van groep 2 hebben nog een kortere spanningsboog en kunnen niet gedurende lange tijd zelfstandig bezig zijn. Maar ook kinderen van groep 2 mogen niet vanwege tijdgebrek minder interactie krijgen met de leerkracht. In een combinatie 2/3 zou je dan bij voorkeur moeten werken met een klassenassistent.
Dat de combinatie dan voordelen oplevert is zeker waar. De geletterde omgeving waarmee we kinderen van groep 2 ook kennis laten maken is heel concreet gestructureerd en vaak zie je dat kinderen dan al spontaan leren lezen. De zwakkere leerlingen hebben vooral al veel mogelijkheden om kennis te maken met de wereld van letters en klanken. Veel activiteiten sluiten voor deze kinderen aan bij de tussendoelen beginnende geletterdheid, zij het dan dat ze voor groep 3 gestructureerd staan in een methodische aanpak en voor groep 2 de sfeer hebben van kennismaking met en snuffelen aan de wereld van het alfabetisch principe.
Veel activiteiten kunnen dan ook elementen bevatten waaraan kinderen van groep 2 kunnen meedoen of waarbij activiteiten voor beide groepen gelijk lopen. Denk daarbij aan de zoekplaten, auditieve oefeningen, lettermuur. Wat betreft Anker, thematafel en functionele lees- en schrijfactiviteiten kan groep 2 ook deelnemen. Als groep 2 datzelfde verhaal gaat horen in groep 3 zou je het Anker vanuit een nieuwe invalshoek met een thema kunnen vullen. Zo houd je de betrokkenheid ook thematisch groot (bijvoorbeeld kern 2 eerste jaar gezondheid, tweede jaar lichaamsschema mens en dier).
Om ook voldoende instructie en begeleiding aan de kinderen van groep 2 te kunnen geven is het belangrijk dat kinderen van groep 3 goed leren zelfstandig werken. Het planbord kan daar een enorme steun voor zijn.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Blogarchief
-
▼
2008
(53)
-
▼
februari
(50)
- Kun je blok 0 van het computerprogramma al in groe...
- Neem je toch nog Cito SBR en SVR af?
- Moet je omkeringen bij een letterdictee fout rekenen?
- Spelling: weinig fouten, toch twijfelachtig?
- Waar vind ik de toetsen?
- Moet ik bij elke kern bij alle kinderen alle toets...
- Gelden de normen van de 2e maanversie ook voor de ...
- Wat doe ik als kinderen zwak zijn in auditieve vaa...
- Moet je bij de herfstsignalering de analyse- en sy...
- Toetsen: Hoe organiseer je het en wie neemt het af?
- Wat moet ik doen: de toetsen van het protocol of d...
- Hoe leer ik spellend lezen af? Wanneer mag het wel...
- Hoe gebruik je het sinterklaasboekje? Extra of in ...
- Welke toetsen moet ik afnemen? Er staat zo veel op...
- Wat heeft de voorkeur: blokletters of schrijfletters?
- Hoe belangrijk is het gelijk opgaan met schrijflet...
- Hoe sluit de 2e maanversie aan op Schatkist?
- Welke informatie van groep 2 is relevant voor het ...
- Wat doe ik in plaats van het Boek van Moek
- Geen Jantje Snoeper meer?
- Hoe bied je de open lettergreep aan in de 2e maanv...
- Welke problemen kan ik tegenkomen met allochtone k...
- NT2 kinderen kunnen de plaatjes niet juist benoeme...
- Hoe zet je het zonniveau verder door in groep 4?
- Hoe laat je kinderen weten wat ze zijn: maan,ster,...
- Wat doe ik met kinderen die in groep 2 al avi 3 ku...
- Wat doe ik met kinderen in groep 2 die al willen l...
- Hoe lang laat ik de letterlijn hangen?
- Hoe zet ik vervolgwerk in dat veel ruis veroorzaakt?
- Wat moet ik wel/niet nakijken?
- Wat als je de planning niet haalt?
- Wat doe je in de grijze weken van de jaarplanning?
- Welke mogelijkheden biedt Veilig leren lezen om ac...
- Wat moet je minimaal afnemen bij de herfstsignaler...
- Wat leer ik de kinderen: 'een' of 'un', 'het' of '...
- Belast ik kinderen met dyslexie niet onnodig met d...
- Hoe vroeg kun je dyslexie signaleren?
- Moet ik ook zonkinderen na elke kern toetsen?
- Kun je Veilig in Stapjes gebruiken naast de 2e maa...
- Hoe organiseer ik de verlengde instructie?
- Wat als een zonkind geen zonkind meer is?
- Moeten zonkinderen eerst de maanopdrachten maken?
- De instructie is te lang en saai voor het raket- e...
- Wanneer is een kind ster, maan, raket?
- Instructie te lang voor raket- en zonniveau?
- Wanneer is een kind ster, maan, raket?
- Hoe geef je verlengde instructie in een combinatie...
- Tips voor combinatie 2/3
- Tips voor combinatie 3/4
- Welke materialen van de 1e maanversie kunnen worde...
-
▼
februari
(50)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten