woensdag 13 februari 2008

Tips voor combinatie 2/3

Combinatiegroepen ontstaan in sommige scholen uit noodzaak (leerlingenaantal) of bewust (Jenaplanscholen). Op basis waarvan die combinatie is gemaakt bepaalt vaak ook de manier waarop zaken van groep 2 en 3 bewust worden gecombineerd of juist in gesplitste roostermomenten worden gescheiden.
In de combinatie 2/3 is het hoe dan ook een uitdaging om de instructietijd die kinderen van groep 3 vragen te waarborgen. Kinderen van groep 2 hebben nog een kortere spanningsboog en kunnen niet gedurende lange tijd zelfstandig bezig zijn. Maar ook kinderen van groep 2 mogen niet vanwege tijdgebrek minder interactie krijgen met de leerkracht. In een combinatie 2/3 zou je dan bij voorkeur moeten werken met een klassenassistent.
Dat de combinatie dan voordelen oplevert is zeker waar. De geletterde omgeving waarmee we kinderen van groep 2 ook kennis laten maken is heel concreet gestructureerd en vaak zie je dat kinderen dan al spontaan leren lezen. De zwakkere leerlingen hebben vooral al veel mogelijkheden om kennis te maken met de wereld van letters en klanken. Veel activiteiten sluiten voor deze kinderen aan bij de tussendoelen beginnende geletterdheid, zij het dan dat ze voor groep 3 gestructureerd staan in een methodische aanpak en voor groep 2 de sfeer hebben van kennismaking met en snuffelen aan de wereld van het alfabetisch principe.
Veel activiteiten kunnen dan ook elementen bevatten waaraan kinderen van groep 2 kunnen meedoen of waarbij activiteiten voor beide groepen gelijk lopen. Denk daarbij aan de zoekplaten, auditieve oefeningen, lettermuur. Wat betreft Anker, thematafel en functionele lees- en schrijfactiviteiten kan groep 2 ook deelnemen. Als groep 2 datzelfde verhaal gaat horen in groep 3 zou je het Anker vanuit een nieuwe invalshoek met een thema kunnen vullen. Zo houd je de betrokkenheid ook thematisch groot (bijvoorbeeld kern 2 eerste jaar gezondheid, tweede jaar lichaamsschema mens en dier).
Om ook voldoende instructie en begeleiding aan de kinderen van groep 2 te kunnen geven is het belangrijk dat kinderen van groep 3 goed leren zelfstandig werken. Het planbord kan daar een enorme steun voor zijn.

Geen opmerkingen:

Blogarchief