Kinderen maken op een dag soms veel werk. Je kunt ervoor kiezen om alles na te kijken, maar dat kost veel tijd. Je kunt ook keuzes maken.
Het werk in de werkboekjes komt dagelijks terug. Het is de basis en het is goed om dat proces goed te volgen. Maar dat hoeft niet te betekenen dat je elke dag alles moet nakijken. Er zijn verschillende mogelijkheden:
1. Je kunt het na schooltijd nakijken.
2. Je kunt het na afloop van de les met de groep bespreken. Bij dat laatste heb je natuurlijk geen zicht op elk foutje van elk kind, maar je moet je afvragen of dat altijd belangrijk is. Zorg dat je zelf in de buurt staat van je zwakkere broeders.
3. Je kunt ook in de afronding of na de verwerking kinderen samen het werk laten vergelijken en bespreken. Zorg dan, dat kinderen niet van elkaar het werk nakijken maar elkaar wijzen op fouten die ze zelf weer mogen verbeteren. Door deze activiteit zie je niet welk foutje elk kind heeft gemaakt, maar is dat nodig? Moet je echt altijd alles nakijken? Dit laatste is sterk afhankelijk van de visie en persoonlijke voorkeur van elke leerkracht.
Bij punt 2 en 3 kan de leerkrachtassistent Veilig leren lezen grote diensten bewijzen, omdat daarin alle werkbalden zijn opgenomen. Je kunt samen met de kinderen het blad te maken en de juiste antwoorden bespreken.
Denk ook aan de volgende mogelijkheden:
- Mocht je niet elke dag toekomen aan correctiewerk dan kun je ook een aantal werkjes opsparen om daarna pas na te kijken. Het voordeel daarvan is, dat je een goed beeld krijgt van het werk van een kind, omdat een foutje per bladzijde niet zozeer opvalt, maar een foutje van een bepaald type op een aantal pagina’s wel.
- Activiteiten die kinderen in het vervolgwerk doen kun je in een postvakje (portfolio) opsparen. Elke dag neem je dan van een paar kinderen de inhoud van het postvakje even door om het op een geschikt moment ook met het kind te bespreken.
Tenslotte nog een tip.Als je besluit dat je niet alles gaat nakijken, zeg dat dan in de informatieavond tegen de ouders. Leg ook uit waarom. Dan krijg je geen schuldgevoelens als ouders een foutje zien dat niet nadrukkelijk door jou is aangestreept.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Blogarchief
-
▼
2008
(53)
-
▼
februari
(50)
- Kun je blok 0 van het computerprogramma al in groe...
- Neem je toch nog Cito SBR en SVR af?
- Moet je omkeringen bij een letterdictee fout rekenen?
- Spelling: weinig fouten, toch twijfelachtig?
- Waar vind ik de toetsen?
- Moet ik bij elke kern bij alle kinderen alle toets...
- Gelden de normen van de 2e maanversie ook voor de ...
- Wat doe ik als kinderen zwak zijn in auditieve vaa...
- Moet je bij de herfstsignalering de analyse- en sy...
- Toetsen: Hoe organiseer je het en wie neemt het af?
- Wat moet ik doen: de toetsen van het protocol of d...
- Hoe leer ik spellend lezen af? Wanneer mag het wel...
- Hoe gebruik je het sinterklaasboekje? Extra of in ...
- Welke toetsen moet ik afnemen? Er staat zo veel op...
- Wat heeft de voorkeur: blokletters of schrijfletters?
- Hoe belangrijk is het gelijk opgaan met schrijflet...
- Hoe sluit de 2e maanversie aan op Schatkist?
- Welke informatie van groep 2 is relevant voor het ...
- Wat doe ik in plaats van het Boek van Moek
- Geen Jantje Snoeper meer?
- Hoe bied je de open lettergreep aan in de 2e maanv...
- Welke problemen kan ik tegenkomen met allochtone k...
- NT2 kinderen kunnen de plaatjes niet juist benoeme...
- Hoe zet je het zonniveau verder door in groep 4?
- Hoe laat je kinderen weten wat ze zijn: maan,ster,...
- Wat doe ik met kinderen die in groep 2 al avi 3 ku...
- Wat doe ik met kinderen in groep 2 die al willen l...
- Hoe lang laat ik de letterlijn hangen?
- Hoe zet ik vervolgwerk in dat veel ruis veroorzaakt?
- Wat moet ik wel/niet nakijken?
- Wat als je de planning niet haalt?
- Wat doe je in de grijze weken van de jaarplanning?
- Welke mogelijkheden biedt Veilig leren lezen om ac...
- Wat moet je minimaal afnemen bij de herfstsignaler...
- Wat leer ik de kinderen: 'een' of 'un', 'het' of '...
- Belast ik kinderen met dyslexie niet onnodig met d...
- Hoe vroeg kun je dyslexie signaleren?
- Moet ik ook zonkinderen na elke kern toetsen?
- Kun je Veilig in Stapjes gebruiken naast de 2e maa...
- Hoe organiseer ik de verlengde instructie?
- Wat als een zonkind geen zonkind meer is?
- Moeten zonkinderen eerst de maanopdrachten maken?
- De instructie is te lang en saai voor het raket- e...
- Wanneer is een kind ster, maan, raket?
- Instructie te lang voor raket- en zonniveau?
- Wanneer is een kind ster, maan, raket?
- Hoe geef je verlengde instructie in een combinatie...
- Tips voor combinatie 2/3
- Tips voor combinatie 3/4
- Welke materialen van de 1e maanversie kunnen worde...
-
▼
februari
(50)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten