donderdag 14 februari 2008

Wat moet ik wel/niet nakijken?

Kinderen maken op een dag soms veel werk. Je kunt ervoor kiezen om alles na te kijken, maar dat kost veel tijd. Je kunt ook keuzes maken.

Het werk in de werkboekjes komt dagelijks terug. Het is de basis en het is goed om dat proces goed te volgen. Maar dat hoeft niet te betekenen dat je elke dag alles moet nakijken. Er zijn verschillende mogelijkheden:
1. Je kunt het na schooltijd nakijken.
2. Je kunt het na afloop van de les met de groep bespreken. Bij dat laatste heb je natuurlijk geen zicht op elk foutje van elk kind, maar je moet je afvragen of dat altijd belangrijk is. Zorg dat je zelf in de buurt staat van je zwakkere broeders.
3. Je kunt ook in de afronding of na de verwerking kinderen samen het werk laten vergelijken en bespreken. Zorg dan, dat kinderen niet van elkaar het werk nakijken maar elkaar wijzen op fouten die ze zelf weer mogen verbeteren. Door deze activiteit zie je niet welk foutje elk kind heeft gemaakt, maar is dat nodig? Moet je echt altijd alles nakijken? Dit laatste is sterk afhankelijk van de visie en persoonlijke voorkeur van elke leerkracht.

Bij punt 2 en 3 kan de leerkrachtassistent Veilig leren lezen grote diensten bewijzen, omdat daarin alle werkbalden zijn opgenomen. Je kunt samen met de kinderen het blad te maken en de juiste antwoorden bespreken.

Denk ook aan de volgende mogelijkheden:
- Mocht je niet elke dag toekomen aan correctiewerk dan kun je ook een aantal werkjes opsparen om daarna pas na te kijken. Het voordeel daarvan is, dat je een goed beeld krijgt van het werk van een kind, omdat een foutje per bladzijde niet zozeer opvalt, maar een foutje van een bepaald type op een aantal pagina’s wel.
- Activiteiten die kinderen in het vervolgwerk doen kun je in een postvakje (portfolio) opsparen. Elke dag neem je dan van een paar kinderen de inhoud van het postvakje even door om het op een geschikt moment ook met het kind te bespreken.

Tenslotte nog een tip.Als je besluit dat je niet alles gaat nakijken, zeg dat dan in de informatieavond tegen de ouders. Leg ook uit waarom. Dan krijg je geen schuldgevoelens als ouders een foutje zien dat niet nadrukkelijk door jou is aangestreept.

Geen opmerkingen:

Blogarchief