In het begin van groep 3 zou je voldoende informatie van de leerkracht van groep 2 moeten krijgen om te weten of een kind de elementaire leeshandeling al beheerst, al aan het verkennen is, al letters kent en er al woorden mee kan lezen.
- In de checklist kun je de beginnende geletterdheid in kaart brengen. Je kunt daarbij op een eenvoudige manier de letterkennis van beginnende groep 3 leerlingen in kaart brengen. Door bijvoorbeeld een blad met alle letters te geven en te letters te laten omcirkelen die ze al kennen krijg je snel zicht op de diverse niveaus. Kinderen moeten de letters die ze hebben omcirkeld natuurlijk wel nog even benoemen.
- Als je ontdekt dat er kinderen zijn met behoorlijk wat letterkennis moet je ook kijken of kinderen al woorden kunnen lezen met die letters. Als dat zo is kun je een woordentoets afnemen (bijvoorbeeld DMT) en ontdek je in hoeverre het automatiseren van die leesvaardigheid al is gevorderd.
Eigenlijk doe je zo stap voor stap wat het computerprogramma in blok 0 ook doet:
- Dit programma biedt letters aan van kern 1, 2 en 3.
- Worden die voldoende beheerst dan biedt het ook woorden aan met die letters.
- Wordt ook dat voldoende beheerst dan biedt het programma letters aan van kern 4, 5 en 6
- en daarna ook woorden.
- Afhankelijk van de individuele score krijgt een kind een indicatie van mogelijk maan, ster of zon.
- Het toetsen van auditieve vaardigheden (vooral auditieve synthese) behoort ook tot deze screening.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Blogarchief
-
▼
2008
(53)
-
▼
februari
(50)
- Kun je blok 0 van het computerprogramma al in groe...
- Neem je toch nog Cito SBR en SVR af?
- Moet je omkeringen bij een letterdictee fout rekenen?
- Spelling: weinig fouten, toch twijfelachtig?
- Waar vind ik de toetsen?
- Moet ik bij elke kern bij alle kinderen alle toets...
- Gelden de normen van de 2e maanversie ook voor de ...
- Wat doe ik als kinderen zwak zijn in auditieve vaa...
- Moet je bij de herfstsignalering de analyse- en sy...
- Toetsen: Hoe organiseer je het en wie neemt het af?
- Wat moet ik doen: de toetsen van het protocol of d...
- Hoe leer ik spellend lezen af? Wanneer mag het wel...
- Hoe gebruik je het sinterklaasboekje? Extra of in ...
- Welke toetsen moet ik afnemen? Er staat zo veel op...
- Wat heeft de voorkeur: blokletters of schrijfletters?
- Hoe belangrijk is het gelijk opgaan met schrijflet...
- Hoe sluit de 2e maanversie aan op Schatkist?
- Welke informatie van groep 2 is relevant voor het ...
- Wat doe ik in plaats van het Boek van Moek
- Geen Jantje Snoeper meer?
- Hoe bied je de open lettergreep aan in de 2e maanv...
- Welke problemen kan ik tegenkomen met allochtone k...
- NT2 kinderen kunnen de plaatjes niet juist benoeme...
- Hoe zet je het zonniveau verder door in groep 4?
- Hoe laat je kinderen weten wat ze zijn: maan,ster,...
- Wat doe ik met kinderen die in groep 2 al avi 3 ku...
- Wat doe ik met kinderen in groep 2 die al willen l...
- Hoe lang laat ik de letterlijn hangen?
- Hoe zet ik vervolgwerk in dat veel ruis veroorzaakt?
- Wat moet ik wel/niet nakijken?
- Wat als je de planning niet haalt?
- Wat doe je in de grijze weken van de jaarplanning?
- Welke mogelijkheden biedt Veilig leren lezen om ac...
- Wat moet je minimaal afnemen bij de herfstsignaler...
- Wat leer ik de kinderen: 'een' of 'un', 'het' of '...
- Belast ik kinderen met dyslexie niet onnodig met d...
- Hoe vroeg kun je dyslexie signaleren?
- Moet ik ook zonkinderen na elke kern toetsen?
- Kun je Veilig in Stapjes gebruiken naast de 2e maa...
- Hoe organiseer ik de verlengde instructie?
- Wat als een zonkind geen zonkind meer is?
- Moeten zonkinderen eerst de maanopdrachten maken?
- De instructie is te lang en saai voor het raket- e...
- Wanneer is een kind ster, maan, raket?
- Instructie te lang voor raket- en zonniveau?
- Wanneer is een kind ster, maan, raket?
- Hoe geef je verlengde instructie in een combinatie...
- Tips voor combinatie 2/3
- Tips voor combinatie 3/4
- Welke materialen van de 1e maanversie kunnen worde...
-
▼
februari
(50)
1 opmerking:
Vragen voor een scriptieonderzoek
Hoe begin je aan het schrijven van een veilig leren lezen verhaal
Is er een voorop gegeven onderwerp?
Is er een structuur waarmee u het verhaal opbouwt?
En ziet u een trend in de veilig leren lezen verhalen. Waren er eerder taboes en worden die nu
doorbroken?
Alvast bedankt
met vriendelijke groet,
Corine van den Heuvel
corinevandenheuvel@yahoo.co.uk
Een reactie posten