donderdag 14 februari 2008

Welke informatie van groep 2 is relevant voor het inschatten van verschillen tussen kinderen aan het begin van groep 3?

In het begin van groep 3 zou je voldoende informatie van de leerkracht van groep 2 moeten krijgen om te weten of een kind de elementaire leeshandeling al beheerst, al aan het verkennen is, al letters kent en er al woorden mee kan lezen.
- In de checklist kun je de beginnende geletterdheid in kaart brengen. Je kunt daarbij op een eenvoudige manier de letterkennis van beginnende groep 3 leerlingen in kaart brengen. Door bijvoorbeeld een blad met alle letters te geven en te letters te laten omcirkelen die ze al kennen krijg je snel zicht op de diverse niveaus. Kinderen moeten de letters die ze hebben omcirkeld natuurlijk wel nog even benoemen.
- Als je ontdekt dat er kinderen zijn met behoorlijk wat letterkennis moet je ook kijken of kinderen al woorden kunnen lezen met die letters. Als dat zo is kun je een woordentoets afnemen (bijvoorbeeld DMT) en ontdek je in hoeverre het automatiseren van die leesvaardigheid al is gevorderd.

Eigenlijk doe je zo stap voor stap wat het computerprogramma in blok 0 ook doet:
- Dit programma biedt letters aan van kern 1, 2 en 3.
- Worden die voldoende beheerst dan biedt het ook woorden aan met die letters.
- Wordt ook dat voldoende beheerst dan biedt het programma letters aan van kern 4, 5 en 6
- en daarna ook woorden.
- Afhankelijk van de individuele score krijgt een kind een indicatie van mogelijk maan, ster of zon.
- Het toetsen van auditieve vaardigheden (vooral auditieve synthese) behoort ook tot deze screening.

1 opmerking:

Corine van den Heuvel zei

Vragen voor een scriptieonderzoek

Hoe begin je aan het schrijven van een veilig leren lezen verhaal
Is er een voorop gegeven onderwerp?
Is er een structuur waarmee u het verhaal opbouwt?
En ziet u een trend in de veilig leren lezen verhalen. Waren er eerder taboes en worden die nu
doorbroken?

Alvast bedankt
met vriendelijke groet,
Corine van den Heuvel
corinevandenheuvel@yahoo.co.uk

Blogarchief