donderdag 14 februari 2008

Wat doe ik als kinderen zwak zijn in auditieve vaardigheden? Is het beheersen van auditieve vaardigheden een voorwaarde voor een goede start?

Auditieve vaardigheden zijn een onderdeel van de taalleesontwikkeling bij kinderen. Het beheersen van die vaardigheden hoort bij de ontwikkeling die kinderen doormaken om te groeien naar geletterdheid. Het is natuurlijk erg gunstig als kinderen deze vaardigheden volledig beheersen. Gekoppeld aan beginnende letterkennis geeft dat zeker goede startmogelijkheden voor het aanvankelijk leesproces. Vandaar dat signalen die je krijgt vanuit kleutertoetsen al belangrijk zijn.

Sommige kinderen beheersen die vaardigheden nog niet optimaal. Dat wil dan nog niet zeggen dat een start van aanvankelijk lezen nog niet mogelijk is. Het wil wel zeggen dat auditieve vaardigheden extra aandacht moeten krijgen. Doe dat zeker in de kernen 1 en 2 , niet als geïsoleerde vaardigheid maar altijd in relatie met de letters. Dus visueel en auditief woorden aanbieden. Het Protocol zegt ook: niet geïsoleerd auditieve vaardigheden oefenen.

Voor het lezen is auditieve synthese belangrijk. Deze vaardigheid ontwikkelt zich eerder en gemakkelijker dan auditieve analyse. Auditieve analyse is een vaardigheid die bij het spellen hoort. Deze vaardigheid loopt in tijd wat achter op de synthesevaardigheid.

In kern 1 en 2 wordt erg veel aandacht besteed aan auditieve vaardigheden. Synthese en analyse worden vooral geoefend met de woordendoos, het klikklakboekje, het computerprogramma en Veilig & vlot (dat laatste vooral synthese). Als de toetsuitslagen van het woordlezen voldoende zijn mag je aannemen dat synthese dan ook voldoende wordt beheerst. Als bij het lezen van het woord wel de letters juist benoemd worden maar het woord daarna direct fout wordt gescoord, dan is dat het signaal van mogelijk problemen met auditieve synthese. Je zou daaraan dan extra aandacht moeten geven in de instructie. Problemen in de auditieve analyse manifesteren zich in fout gespelde woorden in het dictee. Mochten kinderen problemen hebben met auditieve vaardigheden, besteed dan vooral eerder aandacht aan synthese dan aan analyse!

Geen opmerkingen:

Blogarchief