donderdag 14 februari 2008

Hoe vroeg kun je dyslexie signaleren?

Eigenlijk is dyslexie bij kinderen in groep 3 nog niet volgens de normen vast te stellen. Wat wel al gesignaleerd kan worden zijn achterstand, uitval en onvoldoende leesontwikkeling. Dat kan duiden op mogelijk dyslexie of op leesproblemen.

Is het zinvol om dan al onderzoek aan te vragen?
Nee! Want eerst moet je aantonen dat er extra inspanning is geleverd om die dreigende of reeds opgelopen achterstand weg te werken.
Kinderen met leesproblemen of vermoedelijk dyslexie behandel je gelijk. Je doet ze dus niet tekort door eerst te investeren in die extra zorg.
In beide gevallen is de werkwijze: je signaleert, kiest voor een interventie (zie daarvoor ook het boek Protocol Leesproblemen en Dyslexie) en behandelt. Je registreert de resultaten van je inspanning (in het artikel staat een uitstekend advies hoe om te gaan met toetsen bij deze kinderen) en als stagnatie hardnekkigheid is aangetoond ondanks al die inspanningen mag je langzaamaan gaan denken aan mogelijke dyslexie. Maar dan zijn we meestal al ¾ verder in het schooljaar. Als dyslexie in de familie voorkomt heb je nog een reden temeer om dan serieus te denken aan dyslexie.

Geen opmerkingen:

Blogarchief