donderdag 14 februari 2008

Wanneer is een kind ster, maan, raket?

maan
De ‘maan’-lijn is de basis. Alle kinderen die niet bij ‘zon’ horen krijgen de basisinstructie.

raket
Als je ontdekt dat een kind snel klaar is, als je bemerkt dat een kind al meer letters kent (een klein testje zegt al genoeg), als je een hoge score krijgt bij Veilig & vlot, dan mag je best eens proberen hoe het kind de opdrachten met een ‘raketje’ maakt. Als dat moeiteloos gaat of als het kind dat een aangename variatie vindt na de basisopdrachten, kun je dat kind vaker een raketopdracht geven.De opdrachten voor raket zijn zo opgezet dat alle letters van de reeds aangeboden woorden erin verwerkt zijn (ook de niet doelletters van een woord, dus bijvoorbeeld de -o- van sok). Ook woorden op mmkm en mkmm-niveau worden in raketopdrachten al aangeboden.

ster
Voor ‘ster’ is er de volgende indicatie: een kind dat zwak scoort en waarbij je bemerkt dat het extra instructie nodig heeft omdat het anders niet vlot en goed de opdrachten maakt is een aandachtskind. Bij dit kind mag je de steraanpak toepassen. Ongeacht de normen van de toetsen zijn dat altijd de zwakste kinderen van je groep of de kinderen die erg veel bevestiging vragen.Veilig & vlot geeft daarvoor duidelijk richtlijnen: twijfelachtig en onvoldoende. Maar je mag natuurlijk ook je eigen gevoel daarbij volgen.

In hoofdstuk 7 van de Gebruikswijzer bij kern 1 t/m 6 staat een uitgebreide beschrijving van de differentiatie ster/maan/raket. Vergeet daarbij niet dat al deze niveaus wel eerst als één groep de basisinstructie krijgen.

Geen opmerkingen:

Blogarchief