woensdag 13 februari 2008

Hoe geef je verlengde instructie in een combinatiegroep?

Voor het organiseren van de instructie is het belangrijk dat de kinderen van de andere groep zelfstandig aan het werk kunnen zijn. Een goede klassenorganisatie is daarvoor erg belangrijk en het planbord kan daar een uitstekende hulp in zijn.
Vervolgens kun je na die instructie de verlengde instructie aan diezelfde groep geven, terwijl de andere groep nog steeds verderwerkt. Als van de eerste groep iedereen geholpen is, kunnen ze daar zelfstandig gaan werken zodat de leerkracht zich kan richten op het geven van instructie aan de andere groep.
Nadat ook daar de instructie en verlengde instructie is gegeven blijft er een uitloop van de les over waarin de meeste kinderen zelfstandig werken en de leerkracht alsnog een extra insttructierondje kan maken (bv individuele kinderen extra beurten geven).
Probeer de lessen van zelfstandig werken en intensieve instructie afwisselend te plannen zodat elke dag de instructieaandacht naar een van de twee groepen kan uitgaan.

Geen opmerkingen:

Blogarchief