In de herfstsignalering wordt geadviseerd om audant en audisynth af te nemen als vervolgtoets, vooral bij uitval. Een goed advies, maar hoe ga je met de uitslag om? Vaak constateer je dat woorden met kleefletters grote problemen opleveren. Wat nu als kinderen woorden als ster'k en dwer'g niet goed kunnen analyseren? (De toetsen van Struiksma in DTLAS vragen analyse van die woorden.) Hoe zwaar is dan het probleem?
Als de klankzuivere woorden wel goed worden geanalyseerd maar deze woorden niet, dan zegt dat nog niets van de analysevaardigheid. Waarschijnlijk weet dit kind niet, dat er een vervorming plaatsvindt door het specifieke cluster van medeklinkers. Dat is eigenlijk ook een spellingprobleem. Hoort het kind de afzonderlijke klanken wel maar plaatst het nog de twijfelachtige klank -u- tussen de woorden, dan zegt dat niets van de vaardigheid tot analyse. Het zegt iets van zijn spellingvaardigheid van die woorden. En dat is voor een kind in het aanvankelijk proces nog hoog gegrepen!
De toetsen van Struiksma zijn bedoeld als diagnostische toetsen, terugblik in het leerproces nadat het fout liep in de reguliere ontwikkeling. Als signaleringsinstrument aan het begin van het leesproces zijn klankzuivere analyse en synthesetoetsen een goede informatiebron voor dat moment. Het computerprogramma van Veilig lerenm lezen geeft elk kind zo’n toets in blok 0 of aan het begin van kern 1.
Voor de Herfstsignalering wordt in het landelijke protocol als vervolgtoetsen Audant en Audisynth aangegeven. Eigenlijk is dat voor de herfstsignalering wat vroeg, zeker wat betreft de auditieve analyse. Audisynt en Audant geven wel een beeld van auditieve vaardigheden op dat moment, maar moet je altijd zien in relatie met de tijd waarop de referentiescore moet worden gehaald. Zeker in kern 1 en 2 is dat nog niet het geval!
Dus geen paniek, lees wel goed de signalen in die toetsen. Vaak zijn de kleefletterwoorden en de woorden met meerdere medeklinkers de oorzaak van een lagere score. Klankzuivere woorden worden vaak wel al goed gescoord, vooral in de synthese. De analyse blijkt vaak moeilijker. Als dat zo is, is dat nog geen reden tot paniek, wel een aandachtspunt!
Moet je die toetsen altijd afnemen?
Nee. Immers: als kinderen in de reguliere toetsen het acceptabele aantal woorden lezen mag je aannemen dat de synthese juist is. Als dat niet zo is benadruk dan die vaardigheid terwijl je het woord visueel ook analyseert. Dan leert het kind dit meestal wel. Als je dit vanaf kern 1 al hebt gedaan zal het zeker bij kern 3 (voor de klankzuivere woorden) geen probleem meer opleveren.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Blogarchief
-
▼
2008
(53)
-
▼
februari
(50)
- Kun je blok 0 van het computerprogramma al in groe...
- Neem je toch nog Cito SBR en SVR af?
- Moet je omkeringen bij een letterdictee fout rekenen?
- Spelling: weinig fouten, toch twijfelachtig?
- Waar vind ik de toetsen?
- Moet ik bij elke kern bij alle kinderen alle toets...
- Gelden de normen van de 2e maanversie ook voor de ...
- Wat doe ik als kinderen zwak zijn in auditieve vaa...
- Moet je bij de herfstsignalering de analyse- en sy...
- Toetsen: Hoe organiseer je het en wie neemt het af?
- Wat moet ik doen: de toetsen van het protocol of d...
- Hoe leer ik spellend lezen af? Wanneer mag het wel...
- Hoe gebruik je het sinterklaasboekje? Extra of in ...
- Welke toetsen moet ik afnemen? Er staat zo veel op...
- Wat heeft de voorkeur: blokletters of schrijfletters?
- Hoe belangrijk is het gelijk opgaan met schrijflet...
- Hoe sluit de 2e maanversie aan op Schatkist?
- Welke informatie van groep 2 is relevant voor het ...
- Wat doe ik in plaats van het Boek van Moek
- Geen Jantje Snoeper meer?
- Hoe bied je de open lettergreep aan in de 2e maanv...
- Welke problemen kan ik tegenkomen met allochtone k...
- NT2 kinderen kunnen de plaatjes niet juist benoeme...
- Hoe zet je het zonniveau verder door in groep 4?
- Hoe laat je kinderen weten wat ze zijn: maan,ster,...
- Wat doe ik met kinderen die in groep 2 al avi 3 ku...
- Wat doe ik met kinderen in groep 2 die al willen l...
- Hoe lang laat ik de letterlijn hangen?
- Hoe zet ik vervolgwerk in dat veel ruis veroorzaakt?
- Wat moet ik wel/niet nakijken?
- Wat als je de planning niet haalt?
- Wat doe je in de grijze weken van de jaarplanning?
- Welke mogelijkheden biedt Veilig leren lezen om ac...
- Wat moet je minimaal afnemen bij de herfstsignaler...
- Wat leer ik de kinderen: 'een' of 'un', 'het' of '...
- Belast ik kinderen met dyslexie niet onnodig met d...
- Hoe vroeg kun je dyslexie signaleren?
- Moet ik ook zonkinderen na elke kern toetsen?
- Kun je Veilig in Stapjes gebruiken naast de 2e maa...
- Hoe organiseer ik de verlengde instructie?
- Wat als een zonkind geen zonkind meer is?
- Moeten zonkinderen eerst de maanopdrachten maken?
- De instructie is te lang en saai voor het raket- e...
- Wanneer is een kind ster, maan, raket?
- Instructie te lang voor raket- en zonniveau?
- Wanneer is een kind ster, maan, raket?
- Hoe geef je verlengde instructie in een combinatie...
- Tips voor combinatie 2/3
- Tips voor combinatie 3/4
- Welke materialen van de 1e maanversie kunnen worde...
-
▼
februari
(50)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten